For
Hjerk-Harre-Roslev Håndboldklub af 1974
Indholdsfortegnelse
- Indledning
- Formål
- Kerneområde
- Menneskelige ressourcer
- Medlemskab
- Kriterier for medlemskab
- Medlemspligter
- Sociale medier
- Træning og kampe
- Træningsplan
- Kampregler
- Retningslinjer for kørsel i forbindelse med udekampe
- Trænere
- Bestyrelse
- Bestyrelsesmøder
- Social
- ”Code of Conduct” (Etiske retningslinjer)
- Leveregler
- Doping
- Rygning
- Retningslinjer ved udendørsaktiviteter i tordenvejr
- Regler for brug af data, it-udstyr, sociale medier og mailadresser i foreningsøjemed
- Økonomi
- Medlemskontingent
- Sponsorater og Fundraising
- Tilskud fra kommune i form af hjælp til kontingent betaling
- Retningslinjer for brug af midler i bestyrelse og udvalg
- Retningslinjer for betaling i forbindelse ved deltagelse i stævner.
- Retningslinjer for aflønning af trænere og medhjælpere
- ”Personalegoder” for Bestyrelse, Kasserer og Sekretær
- Retningslinjer for børneattester
- Samarbejde med andre foreninger
- Klubevents og aktiviteter
- Afslutning
Hjerk – Harre – Roslev Håndboldklub af 1974 (HRH74) er en klub, der har eksisteret siden 1974 og har som mål at fremme håndboldsporten i lokalsamfundet. Retningslinjerne for klubben er designet til at sikre, at alle medlemmer og deltagere kan nyde sporten i et sikkert, retfærdigt og støttende miljø.
Klubbens formål er at:
- Fremme håndboldsporten for alle aldre og niveauer.
- Sikre et sikkert og inkluderende miljø for alle medlemmer.
- Udvikle spillernes færdigheder og sportsånd.
- Støtte lokalt samfundsengagement gennem sport.
Det er HRH74 formål igennem aktiv indsats og udvikling af fremme det aktive og sociale sammenhold i nærområdet, og medvirke til at skabe et samlingssted for børn, unge og ældre i et lokalt aktivt miljø, hvor der skal være plads til alle uanset alder, kompetencer, fysik og sociale færdigheder.
For HRH74 betyder fællesskabet og bredden mere end det vindende aspekt, dog bakkes der også op omkring sportslig udvikling, og det er et af foreningens mål at tilbyde udvikling på alle niveauer, eller hjælpe det enkelte individ videre i udviklingen i eller udenfor foreningen. Formålet er ligeledes at skabe et miljø i og omkring foreningens faciliteter, hvor alle føler sig velkomne, også selvom man ikke er en del af et idrætshold.
HRH74’s kerneområde er breddeidrætten med vægt på børne- og ungdomshold indenfor diverse sportsgrene. Derforuden er det at skabe nogle arrangementer der favner bredt, og rammer såvel unge som ældre. Dette skabes i form af forskellige arrangementer i løbet af året.
Foreningens bestyrelse og udvalg skal så vidt mulig være sammensat af nogle personlige ressourcer, der kan varetage foreningens opgaver og løse de udfordringer der kommer på bedste vis.
Det forventes, at der fra de valgte bakkes op om de aktiviteter der foregår, og at man så vidt muligt hjælper til ved større arrangementer/stævner mv.
Det er vigtigt at personerne i bestyrelse og udvalg lever op til gældende værdier
- Loyalitetsfølelse
- Fleksibilitet og engagement
- Faglighed, kvalitet og service bevidsthed
- Ansvarlighed og selvstændighed.
- Respekt for det enkelte menneske og accept af forskellighed
- Samarbejde, sammenhold og forståelse for helheden.
Kriterier for medlemskab
Medlemskab er åbent for alle, der ønsker at deltage i klubbens aktiviteter og støtter dens formål. Nye medlemmer skal udfylde en medlemsansøgning og betale det årlige medlemskontingent.
Medlemspligter
Medlemmer forventes at:
- Deltage aktivt i træningen, kampe og andre klubbegivenheder.
- Opføre sig respektfuldt over for trænere, medspillere, modstandere og dommere.
- Overholde klubbens regler og politikker.
Sociale medier
Alle hold har deres egen lukkede Facebook gruppe, hvori al kommunikation imellem træner og spiller foregår herunder holdkort og spilletider.
Klubben kan udsende informationer igennem disse grupper.
Der opfordres til. at der til enhver tid opretholdes en sobre tone og alle behandler hinanden ordentlig.
Træningsplan
Træning afholdes flere gange om ugen og er opdelt efter alder og niveau. Træningstider og steder annonceres på klubbens hjemmeside og opslagstavler.
Kampregler
Alle kampe afholdes i overensstemmelse med Dansk Håndbold Forbunds regler og retningslinjer. Spillere forventes at møde op til kampene i god tid og være iført korrekt udstyr.
Retningslinjer for kørsel i forbindelse med udekampe
Børne og ungdomshold arrangerer forældrekørsel – kun i særlige tilfælde kan der søges foreningen om tilskud til buskørsel/egen transport (mesterskaber eller andet der ligger langt fra byen)
Det kræves at føreren har et gyldigt bevis og ret til at fører køretøjet der bruges til transporten.
Foreningen kan ikke drages til ansvar for evt. skade på køretøj eller andres køretøjer samt personer under transporten, dette ansvar ligger ene og alene hos føreren eller ejeren af køretøjet.
Trænere i HRH74 har ansvaret for at planlægge og lede træningen, udvikle spillernes færdigheder og sikre en positiv og støttende atmosfære. Trænere skal så vidt muligt have relevant uddannelse og erfaring inden for håndbold. Klubben støtter med uddannelse samt kursuser og bidrager til udgifter dertil.
Retningslinjer for senior trænere er i henhold til indgåede trænerkontrakter.
Klubben ledes af en bestyrelse, som vælges af medlemmerne på den årlige generalforsamling. Bestyrelsen har ansvar for klubbens overordnede ledelse, økonomi og strategiske retning.
HRH74 består af en bestyrelse, der består af en formand og 4-6 bestyrelsesmedlemmer.
Bestyrelsen er inddelt i:
- Formand
- Næstformand
- Senior
- Ungdom
- Beach
- Sekretær
- Kasserer
Et bestyrelsesmedlem må/kan godt varetage mere end 1 post.
Hvert bestyrelsesmedlem kan under de respektive poster, have tilknyttet et varierende antal udvalgsmedlemmer/hjælpere.
Bestyrelsen vælges for to år ad gangen. Der er generalforsamling hvert år, senest ved udgangen af februar måned. Revisorer vælges for et år ad gangen.
Bestyrelsesmøder
- Bestyrelsesmøder holdes 5-10 gange pr. år
- Der foreligger altid en skriftlig udsendt dagsorden
- Referat foreligger for hvert møde
- Indkaldte bestyrelsesmedlemmer der ikke kan deltage i mødet, melder afbud så tidligt som muligt
- Ved fravær fra mere end 3 bestyrelsesmedlemmer flyttes mødet til en anden dato
- Møderne afholdelse så vidt muligt i klublokalet.
Social
Bestyrelsen afholder hvert år en julefrokost for dem selv og udvalgene. Bestyrelsen har deres egen lukket Facebook gruppe som bruges til intern formidling af diverse informationer og mødeindkaldelser.
Alle medlemmer og deltagere i HRH74 forventes at overholde klubbens Code of Conduct, som inkluderer:
- Respekt for alle deltagere uanset alder, køn, etnicitet eller færdigheder.
- Ingen tolerance over for mobning, chikane eller diskrimination.
- Forpligtelse til fair play og sportsånd.
Leveregler
- HRH74 ønsker med denne regel, at der skabes god trivsel i foreningen og at der kan opnås maksimal tryghed indenfor HRH74
- Under omklædning og bad af modsatte køn må træneren ikke opholde sig i omklædningsrummet. Dog kan der efter omklædning være mulighed for, at træneren er i omklædningsrummet til taktikmøde, i pausen og efter kampen inden omklædning og bad påbegyndes.
- På ture eller til stævner, hvor overnatning kan finde sted, skal der altid være mindst en samarbejdspartner af samme køn som spillere og altid mindst to voksne samarbejdspartnere. Kan dette ikke lade sig gøre inden for træner/ledergruppen skal forældregruppen inddrages.
- Samarbejdspartneren må ikke invitere enkelte børn/unge hjem til sig. Hvis dette ønskes, skal det altid være hele holdet, og der skal være mindst 2 voksne til stede under hele besøget.
- Det er vigtigt at kunne følge spillerne overalt, uden at kønnet sætter en begrænsning.
Doping
- Der må på ingen måde indtages, sælges eller opfordres til dopingmisbrug i HRH74
- Ethvert medlem af og samarbejdspartner i HRH74 må hverken i foreningen eller andet sted indtage nogen form for dopingmidler.
- Alle medlemmer og samarbejdspartnere skal aktivt være med til at bekæmpe dopingpræparater.
- Den forbudte dopingliste forefindes hos Anti Doping Danmark, hvor man kan rekvirere den gratis. Listen kan også ses på Anti Doping Danmarks hjemmeside www.doping.dk
Rygning
Det er ikke tilladt at ryge på hallens indendørs områder – dette gælder også e-cigaretter. Ved rygning udenfor skal affaldsbeholdere til skodder benyttes. Øvrige steder ryddes op efter sig selv.
Trænere og ledere anbefales at tage hensyn til idrætsudøverne, og det anbefales at man ikke ryger i nærheden af børn og unge, og dermed skaber et godt forbillede.
Alt udendørs aktivitet skal indstilles i tilfælde af tordenvejr med risiko for lyn, dette af hensyn til sikkerheden. Såfremt et uvejr bryder uventet ud, bør alle spillere og trænere ligge sig fladt ned på græsset/sandet.
For at sikre fortroligheden, integriteten og tilgængeligheden af data- og informationsteknologiressourcer (IT) skal følgende regler overholdes nøje:
Databeskyttelse og fortrolighed:
Alle data, der tilgås, behandles eller opbevares på foreningens computere og netværk, skal håndteres fortroligt. Medarbejdere er ansvarlige for at beskytte data mod uautoriseret adgang, brug, videregivelse eller ødelæggelse. Følsomme data, såsom finansielle oplysninger, medlemsregistre og forretningshemmeligheder, skal være krypteret eller på anden måde sikret. Sletning af vitale data er ikke tilladt fra foreningens IT-udstyr, medmindre det sker i forbindelse bortskaffelse af udstyret.
IT-udstyr styring:
Alt it-udstyr, inklusive computere, bærbare computere, tablets og mobiltelefoner, skal opgøres og spores. Personer som har af foreningen udleveret it-udstyr, er ansvarlige for straks at rapportere tabte, stjålne eller beskadigede it-udstyr. Udleveret IT-udstyr må kun bruges til foreningsarbejde.
Adgangskodesikkerhed:
Stærke adgangskoder skal oprettes og bruges til alle it-konti. Adgangskoder bør ikke deles med nogen og bør ændres regelmæssigt.
Malwarebeskyttelse:
Alt it-udstyr bør beskyttes mod malware, såsom virus, spyware og ransomware. Anti-virus og anti-malware software skal installeres og holdes opdateret, om nødvendigt anskaffes af foreningen.
E-mailbrug:
Enhver bør afholde sig fra at sende personlige eller fortrolige oplysninger via e-mail fra foreningens udleveret IT-udstyr. Vedhæftede filer skal scannes for malware, før de åbnes. Mailadresser brugt i foreningens interesse, som ikke er udleveret af foreningen, skal overdrages til foreningen ved ophør af sit virke i foreningen.
Sociale medier:
Der skal udvise forsigtighed, når man bruger sociale medier. Foreningsrelaterede oplysninger bør ikke offentliggøres på personlige konti på sociale medier. Konti oprettet i foreningens interesse, skal overdrages til forening ved ophør af sit virke i foreningen.
Sikkerhedskopiering og gendannelse af data:
Kritiske data skal sikkerhedskopieres regelmæssigt til en sikker placering. I tilfælde af datatab eller katastrofe kan data gendannes fra sikkerhedskopien.
Overholdelse af regulativer:
Al data- og it-brug skal overholde gældende love og regler, herunder databeskyttelseslove, privatlivsbestemmelser og industristandarder.
Ansvar og overtrædelse eller misbrug:
Det er alles ansvar at overholde disse regler og at beskytte fortroligheden, integriteten og tilgængeligheden af data og it-ressourcer.
I særlig grove tilfælde af misbrug kan et medlem evt. bortvises, dette er en bestyrelses vurdering.
Medlemskontingent
Medlemskontingentet fastsættes årligt af bestyrelsen og skal betales ved starten af sæsonen. Kontingentet dækker omkostninger til træning, kampe og andre klubaktiviteter.
Sponsorater og Fundraising
Klubben søger aktivt sponsorater og kan afholde fundraising-events for at støtte sine aktiviteter og sikre økonomisk bæredygtighed. Alle medlemmer opfordres til at deltage i og støtte disse initiativer.
Tilskud fra kommune i form af hjælp til kontingent betaling
Såfremt et barn af økonomiske årsager ikke har mulighed for at deltage i klubbens aktiviteter, kan der søges om tilskud til dette via kommunen. Der skal da tages kontakt til træner og kassér der kan være behjælpelig med ansøgning om dette.
Retningslinjer for brug af midler i bestyrelse og udvalg
Foreningens bestyrelse bør årligt i 4. kvartal stille med et budget for det kommende år, som kan fremlægges på generalforsamlingen.
Det er bestyrelsens pligt at holde sig indenfor disse fastlagte rammer.
Såfremt det ikke kan lade sig gøre, er det op til bestyrelsen at vurdere om der kan frigives ekstra penge.
Det er bestyrelsens opgave sammen med foreningens kasserer at godkende budgettet og efterfølgende regnskaber.
Bestyrelsesmedlemmerne har lov til at købe til sit udvalg indenfor budgettets rammer, der skal dog altid foreligge en faktura eller kvittering på det indkøbte, der kan indgå i foreningens regnskab.
Købes der på faktura, skal den der køber få sit navn noteret på fakturaen, så der ikke hersker tvivl om hvilken afdeling/bestyrelsesmedlem fakturaen er udstedt til.
Købes der kontant kan pengene efterfølgende refunderes hos kasserer en mod udlevering af bon.
Der kræves underskrift af formand og kassereren i foreningen ved økonomisk disposition over 10.000 kr.
Retningslinjer for betaling i forbindelse ved deltagelse i stævner.
HRH74 yder tilskud til et stævne pr. hold pr. sæson.
Foreningen betaler holdgebyr og evt. overnatning for træner og holdleder.
Hold der er etableret holdfællesskab om, forsøges der så vidt muligt, at der indgås aftale med impliceret klubber om en deling af disse udgifter eller beregnet efter en fordelingsnøgle baseret på procentvis tilhørsforhold for de enkle spiller til klubberne.
Retningslinjer for aflønning af trænere og medhjælpere
Funktion | Skattefri godt-gørelse | Gavekort til SportWorld | Træningsdragt (Hummel) | T-shirt | Fri kontingent til håndbold | Vingave |
Senior træner | Jf. kontrakt | Jf. kontrakt | Ja | Ja | Ja | Nej |
Ungdoms træner | Jf. kontrakt | Jf. kontrakt | Ja | Ja | Ja | Nej |
Holdleder | Jf. kontrakt | Jf. kontrakt | Ja | Ja | Ja | Nej |
Tidtager | Nej | Nej | Nej | Ja | Nej | Ja |
Frivillige hjælpere | Nej | Nej | Nej | Ja | Nej | Ja |
Vingaven udleveres ved den årlige generalforsamling.
”Personalegoder”
Bestyrelse, Kasserer og Sekretær:
- Kan deltage vederlagsfrit i alle aktiviteter i klubben.
- Nyvalgte bestyrelsesmedlemmer tildeles en klubdragt + t-shirt
- Hvert 2. år udleveres ny klubdragt + t-shirt (ved et evt. genvalgt).
”Udvalgsmedlemmer” / frivillige hjælper:
- I tilfælde af særlig indsats kan der uddeles gavekort til enkelte personer.
Gratiale | Gave | Beskrivelse |
Afgang fra Bestyrelse | Købmandskurv 500 kr. | Udleveres ved den årlige generalforsamling |
Afgang Udvalgsmedlemmer | 2 fl. Vin/ Chokolade | Udleveres ved den årlige generalforsamling |
Dødsfald | 300 kr. | Aktive medlem af foreningen, trænere, udvalgsmedlem og bestyrelsesmedlem. Deltagelse af foreningsformand ved begravelse. Forenings formand sørger for krans-/buket. |
Konfirmationer | Gavekort 250 kr. | Medlemmer-/Trænere |
Pr. 1. juni 2005 er det lovpligtigt for idrætsforeninger at indhente den så kaldte børneattest på trænere, instruktører og holdledere, der i mere end 3 måneder har ledermæssige opgaver i foreningen, før der indgås aftaler med dem om at varetage træning af børn under 15 år.
Etiske retningslinjer
- HRH74 ønsker at følge Danmarks Idræts-Forbund og Dansk Håndbold Forbunds opfordring til at prioritere børns sikkerhed mod pædofili samt voksnes omgang med børn og unge i idrætsmiljøet højt.
- Det lovpligtige tjek af nye og eksisterende trænere, instruktører og holdledere m.m. gælder alle lønnede som ulønnede personer, som har direkte kontakt med børn under 15 år.
- De tjekkes i Det Centrale Kriminalregister, hvor der findes oplysninger om personer, der er dømt for pædofili i form af blufærdighedskrænkelse eller seksuelle overgreb mod børn under 15 år.
- ”Straffelovens § 223 – Træner og Skolelærerparagraffen” Denne paragraf henvender sig til trænere, ledere m.fl. som er ”betroet” et hold eller en person med undervisning eller sportsaktivitet. Hvis en træner, leder m.fl. har samleje eller anden kønslig omgang med en person under 18 år kan det straffes med fængsel indtil 4 år. Det har ingen betydning for lovligheden, at parterne selv er villige eller måske opfordrer/opfordres til seksuelt samvær.
- Foreningen ønsker løbende en dialog mellem forældre, trænere og ledere om foreningens holdning til pædofili og voksnes omgang med foreningens børne- og ungdomsmedlemmer.
- Samarbejdspartneren må ikke kommentere spillers eller andres seksuelle udvikling på en måde, som kan opfattes som krænkende.
- Samarbejdspartneren må på ingen måde udnytte sin position eller erfaring i forhold til spillere.
- Samarbejdspartneren bør ikke bringe sig i situationer, som kan give anledning til misforståelser. Især bør man være opmærksom på situationer, hvor man er alene med et barn/en ung i andre sammenhænge end det idrætsmæssige.
- Samarbejdspartneren skal være opmærksom på kropskontakten til spillerne. Berøring af skridt og bryst vil aldrig kunne accepteres. Idræt handler meget om følelser og oplevelser. Her skal være plads til både sejrsknus, et klap på skulderen, eller en trøstende omfavnelse til dem som føler nederlag eller har slået sig. Det er naturligt, at man i træningssituationer har kropskontakt med spillere, idet idræt handler om at bruge kroppen, mærke og beherske den. Skal en spiller have massage skal der være mere end én træner/leder til stede, hvis ikke massagen udføres ved spillestedet, hvor alle kan se hvad der foregår.
- Det er en betingelse for ansættelse i HRH74, at såfremt der vil være direkte kontakt med personer under 15 år gives samtykke til, at HRH74 kan indhente oplysninger i Det Centrale Kriminalregister. Samtykket skal gives på samtykkeerklæring.
Oplysningerne i Kriminalregisteret omhandler forhold vedr.:- Incest, samleje eller anden kønslig omgang med børn under 15 år.
- Udbredelse eller besiddelse af børnepornografi.
- Blufærdighedskrænkelse over for børn under 15 år.
- Øvrige oplysninger fra straffeattesten vil ikke indgå i dette tjek.
Klubsamarbejde
Et klubsamarbejde defineres som 2 klubber med flere fælleshold
- Fælles trænere.
- Fælles økonomi
- Fælles spilletøj
Krav:
- Flertal i bestyrelsen.
- Nyt udvalg nedsættes.
- Lige fordeling klubberne imellem mht. hal tider og spillested.
- Foreningens navn skal indgå.
Holdsamarbejde
Et holdsamarbejde defineres som 2 klubber der samarbejder om et hold.
- Deler udgifter til holdgebyr, dommer og spilletøj.
Krav:
- Hvert udvalg har selvbestemmelse omkring dette punkt.
- De involverede klubber aflønner selv trænere.
- Kontingent opkræves/beholdes i den enkelte klub.
- Økonomi udover de ovennævnte skal drøftes i bestyrelsen.
- Foreningens navn skal indgå.
- Ønsker om haltider sendes til Salling hallen primo juli måned
HRH74 arrangerer forskellige sociale og sportslige events i løbet af året, herunder juleafslutning og sæsonafslutning mm.
Disse events er designet til at styrke fællesskabet blandt medlemmerne og fremme klubbens værdier.
Hjerk – Harre – Roslev Håndboldklub af 1974 er dedikeret til at fremme håndboldsporten og skabe et positivt og inkluderende miljø for alle deltagere. Ved at følge disse retningslinjer sikrer vi, at klubben fortsat kan være en kilde til glæde og udvikling for vores medlemmer og lokalsamfundet.